دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
اَبَویسانی: به من می‌گویند کِرم کتاب!

«مائده ابویسانی» نوجوان 14 ساله روستای «ابویسان» در استان خراسان رضوی تاکنون دو بار در جام باشگاه‌های کتابخوانی کشور مقام اول را کسب کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، «مائده ابویسانی» متولد ۱۳۸۴ و اعضای فعال و قدیمی کتابخانه روستای «ابویسان» در شهرستان جغتای خراسان‌ رضوی است. خانه‌شان دیوار به دیوار کتابخانه بوده و از دو سالگی عضو کتابخانه شده است. هر روز به همراه مادربزرگ کتابخوانش که سواد مکتبی داشت، به کتابخانه می‌رفته و کتاب به امانت می‌گرفته و مطالعه می‌کرده است و با کتاب بزرگ شده است. خودش را فیزیکدان آینده می‌داند و تاکنون دو بار در جام باشگاه‌های کتابخوانی کشور مقام اول را کسب کرده است. تعداد و عناوین کتاب‌هایی را که تاکنون خوانده است، به خاطر ندارد و فقط می‌داند که در یک سال بیش از 100 کتاب خوانده است.
 
یکی از اولین خاطراتش از کتاب و کتابخانه، خواندن کتاب «گربه‌ی ملوس» است که به همراه مادرش روی نیمکت چوبی کتابخانه بوده و یادش است که قدش به زور به نیمکت می‌رسیده است. از 12 سالگی به صورت جدی‌تر کتابخوانی و فعالیت‌های مربوط به آن را به همراه دوستانش در باشگاه کتاب‌خوانی «اِستی»، زیر نظر کتابخانه ادامه داده است و کسب دو مقام اولی در جام باشگاه‌های کتابخوانی کشور در سال‌های 1396 و 1397 چشم‌انداز تازه‌ای در حوزه کتاب و کتابخوانی برای خودش ترسیم کرد.
 
خودش معتقد است انجام فعالیت‌های کتابخوانی و همچنین کتاب خواندن علاوه بر افزایش اعتماد به نفس برای گفت‌وگو و صحبت کردن، باعث شد در مدرسه و در درس‌هایی مانند ادبیات و نگارش هم به خوبی عمل کند؛ طوری‌که در سال 98 موفق به کسب رتبه دوم مرحله استانی پنجمین جشنواره نوجوان خوارزمی در رشته زبان و ادبیات فارسی شد.
 
«مائده ابویسانی» به نویسندگان کتاب‌هایی که می‌خواند، نامه می‌نویسد و داستانک‌ها و نقاشی‌هایش را هم در هفته نامه دوچرخه (ضمیمه نوجوان روزنامه همشهری) منتشر می‌کند. کسب عناوینی همچون رتبه نخست جشنواره کوثر رسالت در بخش نقاشی، رتبه اول دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در بخش نقاشی، رتبه دوم چهارمین جشنواره‌ی ملی محراب در بخش نقاشی (ویژه نوجوان)، رتبه سوم المپیاد استانی علوم تجربی، رتبه دوم مرحله استانی پنجمین جشنواره نوجوان خوارزمی در رشته زبان و ادبیات فارسی و کسب مقام ممتاز استانی در رشته انشای نماز را مدیون کتاب‌خواندن می‌داند.
 
در مورد شغل آینده‌اش زیاد مطمئن نیست اما دوست دارد فیزیکدان، ریاضیدان یا مهندس هوا فضا شود. اما این را مطمئن است که دوست دارد کارش مربوط به مهندسی و ریاضیات و فیزیک باشد.
 

 
مائده ابویسانی تنها حدود ۳۰  جلد کتاب در خانه دارد و بیشتر از کتابخانه روستا، کتاب به امانت می‌گیرد. گاهی توسط مسئول کتابخانه روستا با عنوان «کِرم کتاب» خطاب می‎‌شود. در روستا و شهرشان کتابفروشی ندارند. هرچند چند باری از طریق فروشگاه‌های اینترنتی کتاب خریده است اما دوست دارد قبل از خرید، کتاب را ورق بزند؛ لذت قدم زدن در غرفه‌های شلوغ و پر از کتاب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را فراموش نمی‌کند.
 
می‌گوید یکی از بهترین کتاب‌هایی که تاکنون خوانده، «انسان‌ها» به قلم «مت هیگ» هست؛ «مائده ابویسانی» معتقد است این کتاب به معنای واقعی کلمه زندگی‌اش را تغییر داده است و باعث شده است به این فکر کند که چرا در این دنیا هست؟ چرا جهان اینطور هست؟ باعث شده است فکر کند که چرا ما انسان‌ها اینطور رفتار و زندگی می‌کنیم؟
 
«مائده ابویسانی» کتاب «سریع‌تر از نور» از «محمدعلی حسنین» را هم خیلی دوست دارد و در دنیای این کتاب مدت‌ها زندگی کرده و لذت برده است. خواندن این کتاب علمی‌، تخیلی و جذاب با داستانی گیرا که درباره‌ی یک دانشجو مهندسی است برای «مائده ابویسانی» که عاشق فیزیک و ریاضی است، تجربه بسیار جذابی بوده است و دیدگاهش را نسبت به جهان آفرینش تغییر داده است. بعد از خواندن این کتاب برای «حسنین» مولف اثر نامه می‎نویسد و سوالاتی را مطرح می‎کند. با اینکه از او پاسخی دریافت نکرده است اما امیدوار است روزی بتواند با او درباره این کتاب به گفت‌وگو بنشیند.

این کتابخوان نوجوان، کتاب‌های نویسندگان مختلف را می‌خواند و مطالعه‌اش را در آثار یک نویسنده خاص محدود نمی‌کند. هر کتابی که بتواند واقعا نگرش او را نسبت به جهان تغییر دهد، دوست دارد و با لذت آن را مطالعه می‌کند.
 
اگر امکان انتشار کتاب داشته باشد، یک کتاب علمی یا علمی‌، تخیلی را که بر پایه فلسفه باشد، منتشر می‌کند. دوست دارد کتابی که می‌نویسد، باعث شود خواننده عمیقا به فکر فرو رود و از خودش بپرسد که چرا در این جهان حضور دارد؟ چرا این اعتقاد، این تفکر و این نگرش و این سبک از زندگی را دارد؟ دوست دارد خواننده و زندگی‌اش را به چالش بکشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها